A Fekvőbringák

Miért fekvőbringa (Rekumbens)?

A túra célja többek között az első nagy próbája lesz az új fekvőbringáinknak. Lássuk, miért váltottunk fekvőkerékpárra!

Gyorsabb

Kisebb a légellenállásod, tehát kevesebb erővel, nagyobb sebességen tudod tartani a gépet. Azonos idő alatt nagyobb távokat lehet megtenni.

Kényelmesebb

Míg a “hagyományos” kerékpáron egy aprócska nyeregben ülsz és a felsőtested megtámasztod a kormányon, addig a fekvőbringán az egész hátad meg van támasztva, gyakorlatilag egy fotelben ülve tekersz. Nem fárad el a nyakad, a kezed és a hátad, így könnyebben maradsz egész nap a bringán és a nap végén kevesebb gyötrelem után támasztod le a fekvőbringád.

Összegezve

Az előző két pontból következik, hogy hosszútávú, sok napos túrákra sokkal inkább alkalmasabb egy fekvőkerékpár. Nagyobb távokat lehet vele megtenni, hiszen több időt tudsz a bringán tölteni, mialatt még gyorsabban is haladsz.

Persze csak miután megtanultál újra kerékpározni a fekvővel! Mert azért ez egy kicsit más, alacsonyabban van a súlypontod, máshogy kell egyensúlyozni, más a kormányzás, a lábad a pedálokon az első kerék előtt van, más érzés egy rekut hajtani. A beletanulás állítólag egy-két hét alatt megvan, ám ez még mindig nem minden. Izmokat is másokat használsz egy rekun, tehát ne várjuk, hogy ha felülünk egy fekvőbringára, egyből megtáltosodunk, és a teljesíthető napi táv 1,5x annyi lesz, mint a régi túrabringán. Állítólag hónapokba is beletelik, amíg kialakulnak a rekus izmok. Nekünk nem lesz ennyi időnk! :) Igaz, 150 km fölé nem nagyon terveztem a napi távokat, és pihenők is vannak 2-3 naponta.

Miért pont a Nazca Guacho az Evobike-tól?

A váz

Már ha beszélhetünk “váz”-ról egy rekunál. Acél! A sarki fűszeresnél is meghegesztik. Persze erre remélhetőleg soha sem fog sor kerülni. Ha mégis, egy alu-vázzal bajban lennénk, cserébe azért a mínusz fél kilóért (ami amúgy sem számít sokat, amikor 20-30kg cuccal vagyunk). Csomagtartópanelek is bőségesen szerelhetőek a Gaucho-ra, így kétoldalt két-két hagyományos oldaltáskával, vagy egy-egy banántáskával málházható a gép.

A kerekek

Mindkét kerék hagyományos MTB 26″-os méretű. Ezt azért fontos kiemelni, mert sok rekunál az első kerék kisebb. Mi nem szerettünk volna ilyen rekut mert a kis kerék a kátyúkban, gödrökben, padkákon jobban elakad, arról nem is beszélve, hogy így nem kell kétféle pót belsőt és külsőt magunkkal cipelni. Sőt, mivel ez a méret a legelterjedtebb, jó eséllyel mindenütt kapunk hozzá gumikat, vagy ha úgy hozza a sors, felnit és küllőket. A gyári gumi, amit ehhez a túrához is használni fogunk, a Schwalbe Maraton Plus.

Az alsókormány

Többféle kormányzással lehet kapni rekukat, ezt a modellt is lehet kérni alsó-, felső, és AERO kormánnyal. Mi azért választottuk az alsót, mert ez tűnt a legkényelmesebbnek.

SON agydinamó

Az első kerékben egy SON márkájú agydinamó forog, ez szolgáltatja az energiát a szintén komoly első-hátsó lámpákhoz, továbbá a különböző kütyük (netbook, GPS, telefon, MP3 lejátszó, fényképezőgép) töltésére.

Rohloff speedhub 500/14 agyváltó

Na most biztos sokan szentségeltek. Bizony, ez nem egy olcsó mulatság… Ezen gondolkodtunk a legtöbbet.

Ezeket olvastam, hallottam róla:

- “Tudja ugyanazt az áttételtartományt, amit egy hagyományos 21, 27 sebességes váltórendszer”
- “A Rohloff egy életre szoló választás”
- “Ezzel nem lesz soha semmi baj, csak olajat cserélsz benne 5000km-enként, és kész.”
- “Időjárás és környezet független. Mivel minden alkatrész olajágyban mozog bent az agyban, nem kopnak gyorsabban az esőben, porban való tekeréstől”
- “Azáltal, hogy nincs fogaskeréksor, se tányérok elöl, lehet vastagabb a lánc, ami így sokkal tovább bírja.”
- “Nem szükséges x ezer kilométerenként teljes lánc és fogaskeréksor cserét végrehajtani. Fogaskereked is csak egy pár van.”
- “Nem tudja leszakítani a váltódat egy óvatlan bokor!”

Mindezek mellett a meghibásodásokra is gondolni kell, mióta Murphy kitalálta az átkozott törvényeit, minden el tud romolni, még a német csúcstechnika is, és ez nem az a cucc, amit az út szélén meg lehet bütykölni, ezért csak hosszas googlizás és e-mailezés után döntöttünk a Rohloff mellett.

Egyetlen egy esetet találtam, amikor baj történt az agyváltójukkal, az is egy külső sérülés volt, a peremből kitört egy küllőlyuknyi rész. De mivel mi nem downhill versenyeken fogjuk használni a fekvőbringákat, talán minket ez a veszély nem fog fenyegetni. Ettől persze még nem nyugodtam meg, levelezésbe kezdtem a Rohloff-al. Az ügyfélszolgálatuk lenyűgözött, egészen Mrs. Rohloff-ig folyt a levelezésünk, és garantálták, hogy bárhová utánunk küldenek egy cserét, ha olyan végzetes meghibásodás történne az agyváltóval, hogy amiatt nem tudnánk folytatni az utunkat. Ezek után osztottunk-szoroztuk, kiszámoltuk, hogy mennyit pucolnánk és cserélnénk a hagyományos váltóhoz tartozó fogaskerekeket és láncokat, vettünk egy nagylevegőt, és megrendeltük a Nazca-kat a Rohloff-al.

Összegezve

Mindezen előbb felsorolt opciók tökéletes találkoztak a Nazca legújabb, Gaucho modelljében, amit pontosan olyan fajta túrákra terveztek, melyeket mi szeretnénk csinálni. Sátorral, tábori konyhával felmálházva, teljesen szabadon, főképp vidéken és javarészt aszfalton, egy vagy több hetes, de minimum egész hétvégés túrák. Hogy miért az Evobike-nál? Ők a magyarországi forgalmazói a Nazca fekvőkerékpároknak, és már tavaly is nagyszerűen működtünk együtt a 100napbringa kapcsán.  Nem titok, hogy ezzel a túrával is szeretnénk népszerűsíteni az Evobike által forgalmazott nagyszerű, innovatív termékeket, a kerékpártúrázást és a fekvőbringázást.

Leave a Reply